Inspecties informeren instellingen over meldprocedure calamiteiten en geweld
De samenwerkende inspecties Jeugdzorg, Gezondheidszorg en Veiligheid en Justitie hebben alle jeugdhulpinstellingen geïnformeerd over de wettelijke meldplicht in geval van calamiteiten en geweld. Voor de instellingen is een leidraad beschikbaar en een digitaal formulier waarmee online kan worden gemeld.
Nieuwe wet leidt tot nauwere samenwerking
Op grond van de Jeugdwet zijn de Inspectie jeugdzorg (IJZ), de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) en de Inspectie Veiligheid en Justitie (IVenJ) gezamenlijk verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de wet. Dit heeft geleid tot een nauwere samenwerking tussen de drie inspecties, in het bijzonder bij het calamiteiten- en geweldstoezicht. Zo is er sinds 1 januari 2015 een gezamenlijke Commissie Meldingen Jeugd, waar alle instellingen calamiteiten en geweld kunnen melden. De commissie beoordeelt of en zo ja op welke wijze nader onderzoek plaatsvindt.
Meldplicht calamiteiten en geweld
Jeugdhulpinstellingen zijn wettelijk verplicht om melding te doen van calamiteiten en geweld. Over deze meldplicht en het daarmee samenhangende handhavingsbeleid zijn alle instellingen door de drie inspecties geïnformeerd. Er is een leidraad opgesteld waarmee instellingen kunnen bezien óf en zo ja hóe zij dienen te melden. Daarnaast is een digitaal meldformulier via de website beschikbaar, zodat instellingen online kunnen melden.